ER DU MELLEM 10 OG 16 ÅR? VIL DU VÆRE MED TIL AT SKRIVE EN MUSIKHISTORIEBOG?
I forbindelse med en gratis musikhistorisk skoleopgave som vi lagde ud frit tilgængeligt for alle skoler, under lockdown i foråret, er mange elever i gang med, eller har allerede skrevet om, hvad musikken betød/betyder for dem under coronakrisen.
Med udgangspunkt i den opgave kom vi på at vi da må samle alle de billeder, tekster og tegninger og ord som børnene ude i landet har i sig – vi må dokumentere den tid vi er og har været i.
Hvis du løser opgaven inden 1. november 2020, har du nu derfor mulighed for at komme bogen ”Lyden af coronakrisen – fortalt af børn og unge.”
SÅDAN DELTAGER DU:
- Send din historie, tegning eller billeder på e-mail:
[email protected] - Billeder skal sendes i så høj opløsning som muligt.
- Tegningen kan scannes eller du kan tage billede af den med din telefon.
- HUSK at skrive navn på begge forældre samt adresse og telefonnummer i e-mailen.
Gem din tegning, tekst og billeder et sikkert sted, den skal bruges hvis den kommer med i bogen.
Send inden 1. november 2020 – herefter læser vi alt igennem og de der bliver udvalgt til bogen, vil blive kontaktet pr.email eller telefon for godkendelse.
Det med småt: De udvalgte historier og tegninger/billeder kommer med i bogen ”Lyden af corona – fortalt af børn og unge” hvis dette godkendes af børn og forældre. Hvis der kommer et overskud fra salget, gives 20% af overskuddet til Red Barnet for salget i 2020. Alle børn modtager en skriftlig aftale fra forlaget Stepnote Publishing, der underskrives af samtlige med forældremyndighed.
Hvordan skriver man musikhistorie? Hvad er kilder?
Musikhistoriebøger bliver skrevet af dem, der interesserer sig meget for et emne. De skaffer sig en masse viden om emnet ved at kigge på det, der hedder kilder.
Kilder kan for eksempel være:
- Andre bøger eller artikler om emnet
- Mennesker med viden om emnet
- Øjenvidner
- Noder eller indspillet musik
Jo ældre historie man skriver om, jo sværere er det at finde øjenvidner. Jo længere tid der er gået siden man oplevede noget, jo sværere er det at huske det præcist som det var.
Musikhistorie lige nu.
Der foregår historie altid. Hver eneste dag sker der noget der i fremtiden bliver til historie. Men det er meget forskelligt, hvor unikt og særpræget og også interessant det er.
Den 11. marts 2020 skete der i Danmark noget vildt. Vores statsminister Mette Frederiksen lukkede Danmark ned og pludselig skulle de fleste af os blive hjemme i mindst 14 dage, også skolebørnene.
Dermed startede en tid, som var helt anderledes end noget vi nogensinde har oplevet før og I er øjenvidner. I oplever noget man vil huske langt ud i fremtiden. Det vil komme til at stå i historiebøgerne og I vil kunne fortælle jeres børn og børnebørn, at det var dengang I gik i skole, at den store corona-epidemi fandt sted. I kan fortælle om en tid, hvor alle i en periode ikke måtte komme på arbejde og i skole. Der var ikke koncerter, teater, festivaller, åbne zoologisk haver og museer. Mange butikker og alle restauranter var lukkede og der var ikke et eneste fly på himlen. Man måtte ikke give hinanden et kram. Em i fodbold og OL blev aflyst. Alle danskere holdt sommerferie i Danmark.
Det er ALDRIG sket før og kommer nok aldrig til at ske igen.
Denne tid er helt speciel og derfor sker der helt specielle ting. Mange mennesker prøver på deres måde at have det godt og finde på ting deres løser de problemer der opstår. Nogle tilbyder at handle for ældre, der ikke tør gå ud af frygt for at blive smittet, restauranter laver take-away, så vi stadig kan få restaurantmad, fabrikker der før lavede gin/vodka eller andre drikkevarer laver nu den håndsprit vi mangler osv.
Din musikhistorie – hvad har du oplevet?
I musikkens verden blev der først helt stille.
- Alle koncerter blev aflyst
- Alle festivaller blev aflyst
- Al musikundervisning blev aflyst
Men musik kan ikke holdes nede, og meget hurtigt er der opstået nye musikalske fællesskaber og nye måder at spille musik sammen og for hinanden på.
- Der er opstået fællessang på prime time TV – hvor folk står på balkoner og synger med hinanden
- live streamingkoncerter i massevis
- der bliver skrevet og indsunget støttesange
- for første gang nogensinde kan man opleve drive-in koncerter Danmark.
- Musikundervisning bliver foretaget over nettet og kreative musiklærere skaber små videoer med elever der synger og spiller hjemmefra
Ikke to mennesker oplever det samme. Det foregår lige nu. Hver dag kommer der nye tiltag. Der sker så mange ting at ingen i verden har overblik over det. Jo flere der skriver deres egne oplevelser ned, jo flere kilder er der til fremtiden. Du er øjenvidne, det du oplever kommer til at interessere folk i fremtiden.
Opgave
Du skal fortælle om en oplevelse med musik du har haft under coronakrisen. Du må helt selv vælge hvilken.
Fortæl:
- Hvad der skete?
- Hvor var du henne?
- Hvem var du sammen med?
- Hvordan var oplevelsen?
- Tegn gerne en tegning til eller tag et billede der viser oplevelsen
Verdenskrig og besættelsen.
Det er ikke første gang i historien, at musik skaber sammenhold og tilpasser sig en ganske særlig situation.
Musik under besættelsen
Et underligt sammentræf med corona-krisen er, at det i år er 75 år siden befrielsen. Altså siden den dag, hvor Danmark holdt op med at være besat af Tyskland under 2. verdenskrig.
Under besættelse opstod der også mange nye musikalske tiltag, der hjalp til at holde modet oppe i en svær tid. Der er ikke mange øjenvidner tilbage fra dengang. Men vi er heldige, at 90-årige Claudia kan fortælle om en oplevelse hun havde under besættelsen, hvor Alsang – fællessang, var med til at give danskere en følelse af fællesskab.
https://alsang.dk/nyheder/glemmer-vi-saa-husker-claudia/
D. 4. maj skulle hele Danmark have sunget sammen. Måske skal vi det alligevel, men ikke ved at stå tæt sammen som de gjorde dengang, men ved at holde afstand, måske derhjemme foran fjernsynet/computeren.